W naszej pracy bardzo istotne jest opracowywanie dla każdego ucznia indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, które określają cele, zadania, metody i formy pracy na najbliższy rok. Aby cele, które sobie stawiamy w pracy z uczniem, były adekwatne do jego aktualnego poziomu rozwoju, oceniamy postępy naszych uczniów jedną z dwóch skal:
1. Profil osiągnięć ucznia wg Jacka Kielina. W metodzie tej ocena postępów uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym odbywa się na podstawie jedenastu skal.
- Skale percepcji wzrokowej i percepcji słuchowej oceniają sprawność aparatu wzrokowego i słuchowego oraz zdolność do analizowania bodźców słuchowych i wzrokowych.
- Skala motoryki małej ocenia zdolności manipulacyjne ucznia.
- Skala motoryki dużej mierzy rozwój kontroli ucznia nad ruchami ciała, w tym przede wszystkim kontroli ruchów głowy, umiejętności siadu oraz lokomocji.
- Skala rozwój społeczny ocenia zdolności ucznia do kontaktu niewerbalnego, oraz intencjonalnego z jego otoczeniem społecznym.
- Skala rozwój mowy mierzy możliwości wokalizacyjne uczniów i zdolności do komunikacji werbalnej.
- Skala rozumienie mowy opisuje rozumienie treści słów.
- Skala naśladownictwo ruchowe jest miarą zdolności do naśladowania zachowań ruchowych.
- Skala koordynacja wzrokowo-ruchowa ocenia zachowania wymagające współdziałania percepcji wzrokowej i ruchów ręki.
- Skala funkcje poznawcze przedstawia wskaźniki dotyczące spostrzegania, wyobrażeń, uwagi, pamięci i myślenia.
- Skala samodzielność opisuje zachowania ucznia podczas jedzenia, ubierania się oraz samoobsługi.
2. Inwentarz PPAC (Primary Progres Assessment Chart) Gunzburgajest narzędziem oceny postępów w rozwoju społecznym,przeznaczonym dla osób z głębokim upośledzeniem umysłowym. Zadania zawarte w PPAC, dotyczą umiejętności podstawowych, wyjściowych, czyli tych, które najwcześniej nabywamy. Podzielono je na cztery działy:
- Obsługiwanie siebie (podzielono go na jedzenie, poruszanie się, toaleta i mycie się, ubieranie się),
- Komunikowanie się (podzielono go na rozwój mowy i rozumienie mowy),
- Uspołecznienie
- Zajęcia (podzielono go na sprawność manualną i zręczność).