W naszym Ośrodku 4 grupy prowadzone są zgodnie z założeniami Nauczania Kierowanego. Jest to system stworzony przez węgierskiego lekarza i pedagoga Andreasa Petö który uważał, że dziecko stanowi fizyczną, intelektualną i emocjonalną całość, wymaga więc wszechstronnego i zintegrowanego podejścia.
Nauczanie Kierowane zakłada równoczesne usprawnianie funkcji poznawczej, motorycznej, samoobsługi, komunikacji i uspołecznienia niepełnosprawnego dziecka.
Zajęcia prowadzone są grupach 5-6 osobowych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci, w salach wyposażonych w specjalne przyrządy – meble Petö. Grupa jest ważnym czynnikiem wzajemnej stymulacji, naśladowania i współzawodnictwa. Przybliża dziecko do normalnego, zwykłego trybu życia. Chociaż zajęcia mają przede wszystkim charakter grupowy, każde dziecko ma szczegółowo opracowany program terapeutyczny. Aktywności dostosowane są do jego możliwości i potrzeb.
W czasie zajęć zwracamy szczególną uwagę na usprawnianie rąk. Wykorzystujemy również znaczenie mowy dzięki metodzie rytmiczności poleceń i stosowaniu komunikacji alternatywnej. Wiele aktywności ma na celu rozwijanie samoobsługi w zakresie, który jest możliwy dla danego dziecka.
System Petö podkreśla czynny udział dziecka w procesie nauczania, uwypukla znaczenie porozumiewania się, adaptacji i przystosowania się do czynności życia codziennego oraz niezwykle ważny punkt, którym jest przyjemność dziecka.
Tu można obejrzeć film o metodzie Nauczania Kierowanego.