Nauczyciele zespołów rewalidacyjno – wychowawczych prowadzą zajęcia według Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) oraz programów zespołowych. W pracy z uczniami wykorzystywane są elementy różnych metod terapeutycznych, między innymi: stymulacja polisensoryczna, integracja sensoryczna, metoda Felicji Affolter, metoda "Dotyk i Komunikacja" Knillów, metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherborne, metoda "Porannego Kręgu" oraz system kierowanego nauczania Andreasa Petö. Nacisk w edukacji położony jest na:
- Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości ucznia;
- Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom ucznia;
- Rozwijanie zainteresowania otoczeniem (wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu );
- Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
- Naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań ucznia oraz przejawianej przez niego aktywności.
TERAPIA RĘKI:
Terapia ręki ma na celu usprawnianie tych funkcji percepcyjno – motorycznych, dzięki którym dziecko osiągnie optymalny poziom w zakresie samoobsługi oraz doskonalenie sprawności manualnej i usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców, poprawę umiejętności prawidłowego chwytu.
Terapia ręki to również dostarczanie wrażeń dotykowych (rozwijanie wrażliwości dotykowej) i poznawanie dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.
ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ:
Specjaliści prowadzą stymulację rozwoju mowy biernej i czynnej u uczniów ze złożoną wieloraką niepełnosprawnością. Stosują ustno – twarzową terapię regulacyjną Rodolfo Castillo – Moralesa oraz posługują się metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).Ważną częścią terapii logopedycznej przygotowującą do mówienia jest trening jedzenia i picia.
ZAJĘCIA Z TYFLOPEDAGOGIEM:
Tyflopedagog wykonuje funkcjonalną ocenę widzenia dzieci niemówiących i prowadzi terapię wzroku w oparciu o metodę preferencyjnego patrzenia Lei Hyvarinen, program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem Barragi i Morris, program oregoński, Snoezelen i inne metody. Ustala możliwe adaptacje otoczenia fizycznego do potrzeb dzieci słabo widzących.
KYNOTERAPIA:
Kynoterapia wspomaga rehabilitację dziecka. Motywatorem w niej jest odpowiednio wyszkolony pies. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanego terapeutę. Celem terapii jest poprawa funkcjonowania w sferze ruchowej, percepcyjnej, poznawczej oraz emocjonalno – społecznej dziecka. Zajęcia z udziałem psa prowadzone są indywidualnie i grupowo.
MUZYKOTERAPIA:
Zajęcia muzykoterapii mają charakter grupowy. Zadania dobierane są indywidualnie do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów. Ich celem jest stymulowanie poszczególnych sfer rozwoju psychospołecznego. W trakcie zajęć dominującymi formami aktywności są: śpiew i gra na instrumentach z wykorzystaniem elementów rytmiki i technik relaksacyjnych.
KATECHEZA:
Celem katechezy jest pogłębienie duchowego rozwoju każdego dziecka. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo według Katechezy Dobrego Pasterza M.Montesori z elementami metod Felicji Affolter i Porannego Kręgu (stymulacji polisensorycznej według pór roku). Dzieci są przygotowywane do I Komunii Świętej i Bierzmowania na prośbę rodziców.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka oraz pomoc rodzinie
W Ośrodku Rehabilitacyjno–Edukacyjnym realizowane są dwa programy wsparcia rozwoju dzieci i pomocy ich rodzicom/rodzinie:
1. Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dzieci (WWRD) od urodzenia do momentu rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego
Przyjęcie do Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka odbywa się po złożeniu następujących dokumentów:
- opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- oświadczenia rodzica o wyborze ORE jako placówki prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju jego dziecka
2. Wczesna pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie w placówkach Stowarzyszenia "Ostoja" projekt PFRON konkurs XI (dla dzieci do 7 r.ż.)
Przyjęcie do Zespołu prowadzącego program odbywa się na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności wydanego przez Powiatową Komisję ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Praca obu zespołów specjalistów obejmuje interdyscyplinarną diagnozę, specjalistyczne wizyty diagnostyczno–kontrolne oraz konstruowanie i realizację indywidualnych programów terapeutycznych.
Program terapeutyczny każdego dziecka realizowany jest przez zespół w składzie: psycholog, lub/i pedagog specjalny lub/i logopeda lub/i fizjoterapeuta, lub/i inny terapeuta (według potrzeb dziecka).
Zespoły pracują w dni robocze, 5 dni w tygodniu od godz. 8.00 do 17.40 (piątek 15.30), szczegółowy grafik zajęć ustalany jest indywidualnie z rodzicami.
Stosowane przez zespół specjalistyczny metody pracy z dzieckiem i rodziną to:
- terapia psychopedagogiczna
- terapia logopedyczna
- zajęcia grupowe logorytmiki
- fizjoterapia
- stymulacja polisensoryczna
- metody wspierające proces usprawniania, takie jak:
- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherbourne
- metoda M., Ch. Knill'ów
- metoda Castillo Moralesa
- terapia mowy z wykorzystaniem metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej
- terapia integracji sensorycznej
- oraz różne formy wspierania rodzin, z terapią rodzin włącznie.
Dziecko może uczestniczyć w jednym lub w obu programach wsparcia w zależności od posiadanych dokumentów kwalifikujących.
Dodatkowo w ORE jest możliwość korzystania z dziennej rehabilitacji dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego (od 0 do 18 r.ż.) prowadzonej przez NZOZ "Creator" a finansowanej przez NFZ. Przyjęcie na te zajęcia odbywa się na podstawie skierowania lekarza pierwszego kontaktu lub specjalisty.